Rodzina jest środowiskiem wychowawczym, w którym tkwią największe możliwości wszechstronnego rozwoju człowieka. Istotnym zadaniem rodziców jest zaspokajanie podstawowych potrzeb psychicznych dziecka. Podstawową potrzebą dziecka jest potrzeba miłości, ciepła i życzliwości. Rodzina jest środowiskiem wychowawczym, w którym tkwią największe możliwości wszechstronnego rozwoju człowieka. Istotnym zadaniem rodziców jest zaspokajanie podstawowych potrzeb psychicznych dziecka. Podstawową potrzebą dziecka jest potrzeba miłości, ciepła i życzliwości. Zaspokajanie tej potrzeby stymuluje osiągnięcia rozwojowe. Dziecko, które ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa i jest chronione od lęków, rozwija się szybciej i lepiej w zakresie sprawności umysłu, sprawności fizycznej i kontaktów społecznych. Rodzice uczą się rozumieć niemowlę, rozumieć, co znaczy jego zachowanie, czego mu brak, a zaspokajając jego potrzeby fizyczne, tworzą podstawę późniejszego zrozumienia i porozumienia . Dom rodzinny jest właściwym miejscem kształtowania cnót. Rodzice powinni uczyć dzieci podporządkowywać wymiary materialne i instynktowne wymiarom wewnętrznym i duchowym. Na rodzicach spoczywa odpowiedzialność za dawanie dobrego przykładu swoim dzieciom. " Czynności opiekuńcze rodziców w zakresie stwarzania materialnych warunków życia rodziny, zaspokajania ich psychospołecznych potrzeb warunkują przebieg i efekty procesu wychowawczego, bowiem dobrze funkcjonująca opieka rozbudza, rozwija i modyfikuje u dzieci korzystne wychowawczo cechy oraz postawy, bądź eliminuje niepożądane. Stan opieki nad dziećmi w młodszym wieku szkolnym jest w dużej mierze uwarunkowany wiekiem rodziców, warunkami bytowymi, poziomem społeczno- kulturalnym tych rodziców i ich umiejętnościami opiekuńczo – wychowawczymi. Aktywna troska rodziców o rozwój umysłowy dziecka, o jego postępy szkolne, o pomoc w przypadku niepowodzeń w nauce, aktywne zainteresowanie pytaniami, wątpliwościami i poglądami dziecka, związanymi z pracą szkolną- jest wyrazem opieki nad intelektualnym jego rozwojem. Ten rodzaj opieki stanowi jeden z dominujących czynników rozwoju umysłowego dziecka w pierwszych latach jego kariery szkolnej . Życie rodzinne wpływa na pracę szkolną dziecka . Na prawidłowy przebieg uczenia się i jego efektywność zasadniczy wpływ ma organizacja właściwych warunków do nauki. To rodzice powinni zadbać oto, aby te warunki były jak najlepsze. Stymulacja rozwoju umysłowego dziecka wiąże się silni z czynnikami opiekuńczymi. W pierwszej fazie młodszego wieku szkolnego dzieci uczą się chętnie, gdyż nauka umożliwia im zaspokajanie tak ważnych potrzeb, jak potrzeby ciekawości oraz poznania i działania. Nauka w tym wieku sprawia dziecku przyjemność. Uczy się ono, aby sprawić radość rodzicom . W drugiej fazie młodszego wieku szkolnego motywacja ulega znacznym przekształceniom. Na plan pierwszy wysuwa się motyw poznawczy –dążenie do lepszego poznania i wzbogacenia wiedzy. Pojawiają się też trudności. Dziecko nie będzie przeżywało trudności w szkole, jeżeli pod wpływem świadomego oddziaływania opiekuńczo – wychowawczego rodziców ukształtują się taki nawyki, jak: systematyczność, zdyscyplinowanie, samodzielność, staranność w zabawie i wykonywaniu pracy, umiejętność skupionego słuchania. Rodzice powinni czuwać nad systematycznym i starannym wypełnianiem przez dziecko obowiązków, przez co uczą go rzetelności i samodzielności w pracy. Istotną rolę odgrywają tu postawy rodzicielskie. Rodzice często wykazują postawę ochraniającą i chcą wyręczać dziecko we wszystkich czynnościach. Często przyjmują też postawę nazbyt wymagającą przez co wywołują u dzieci stałe napięcia lub lęki. Właściwa postawa rodzicielska jest gwarancją sukcesów dziecka w późniejszych latach. Prawidłowa i pełna akceptacja dziecka sprzyja nawiązywaniu trwałej więzi emocjonalnej oraz prawidłowemu wyrażaniu uczuć, stąd takie dziecko jest pogodne, współpracujące, odważne.
mgr Grażyna Wróbel
Bibliografia:
Z. Piłat,.: Rodzina ważnym środowiskiem wychowawczym. Życie Szkoły Nr 1, 1998., s. 27. H. Czerniec, Wspólnota rodzinna. Wychowawca Nr 6, 2000 s. 5. J. Pielkowa Opieka rodzicielska nad dzieckiem w młodszym wieku szkolnym. "Problemy Rodziny” 1991 ,nr 6 . M.Debesse Etapy wychowania . I.Wojnar (przekład). Warszawa 1983, s.89. |